• info@grafie.cz
  • 222 714 580

Třináctka, která přinesla rovnováhu a úspěch: Obalko 2025 spojilo obalové profesionály a ukázalo nové směry inovací

  • -

Třináctka, která přinesla rovnováhu a úspěch: Obalko 2025 spojilo obalové profesionály a ukázalo nové směry inovací

Tags : 

  • Kongres Obalko, který se letos konal 16. a 17. října v Aquapalace Hotelu Prague, navštívilo 467 obalových profesionálů.
  • Konferenční téma s hlavním motivem Obalová rovnováha bylo zaměřeno na různé aspekty obalového trhu, nejvíce pak na PPWR, případové studie a interaktivní workshopy.
  • Druhý den účastníci navštívili společnosti Philip Morris ČR, Odkolek, Mattoni 1873 (Poděbradka) a Pražské služby (ZEVO Malešice).
  • Příští Obalko se uskuteční 15. a 16. října 2026.

Říjnový kongres Obalko se konal potřinácté, přesto má tato největší akce pro český a slovenský obalový trh za sebou další úspěšný ročník. „Přivítali jsme 470 obalových odborníků a odbornic. Na jednom místě se potkali uživatelé i dodavatelé obalových řešení a mohli sdílet své názory, inspiraci i potřeby,“ říká programová ředitelka kongresu Kateřina Osterrothová. Akce se konala 16. a 17. října 2025 v Aquapalace Hotelu Prague.

Hlavní téma znělo Obalová rovnováha aneb Jak najít stabilitu v prostředí plném protikladů. Obalový průmysl dnes připomíná provazochodce, který balancuje mezi různými vlivy. Na jedné straně stojí regulace a tlak na udržitelnost, na druhé automatizace, digitalizace a umělá inteligence. Pod nohama přitom zůstává realita – výrobní provozy svázané časem, kapacitami a často i nedokonalými materiály nebo výrobními postupy,“ připomíná Kateřina Osterrothová, proč organizátor kongresu – Atoz Group – zvolil toto téma.

Formovat budoucnost, ne se přizpůsobovat

Hlavním řečníkem dopoledního programu byl Marius Tent, který ze svého předchozího působení získal rozsáhlé zkušenosti s nejvýznamnějšími FMCG brandy a uvádění inovací do praxe. „Moc děkuji za pozvání, velmi jsem to ocenil. Bylo skvělé vidět, že téma rezonovalo ve velkém sále, a také vidět tak silnou účast. Opravdu výjimečná akce,“ uvedl po svém vystoupení odborník, který v loňském roce založil firmu ViaPackaging UG a spoluzaložil digitální platformu 360PackMastery.com. Ve svém vystoupení se zaměřil zejména na PPWR. Zatímco značná část obalového trhu považuje evropské nařízení za velkou komplikaci, Marius Tent nabádá, abychom evropskou legislativu považovali za příležitost a investiční podnět, který se vyplatí – ve vztahu k zákazníkům, životnímu prostředí a technologické vyspělosti.

„Odpočet pro PPWR začal. PPWR nemusí být prezentováno jako zátěž, ale jako katalyzátor inovací a konkurenční síly,“ poznamenává Marius Tent a připomíná: „Ti, kdo se připraví nyní, budou těmi, kdo budou formovat budoucnost udržitelných obalů, a nejen se jí přizpůsobovat.“

Marius Tent je uznávaný expert na obalové inovace a udržitelnost s více než 25 lety zkušeností z prostředí globálních FMCG značek. 

Dále se účastníci zaměřili na průzkum trhu s Miroslavem Paškou z agentury Ipsos. Představil, jak čeští spotřebitelé vnímají změny v oblasti obalů a jak se tyto změny promítají do jejich nákupního chování a očekávání vůči značkám.

Podle exkluzivního průzkumu agentury Ipsos pro Obalko si 59 % respondentů uvědomuje, že se obaly mění z hlediska udržitelnosti, 32 % má zájem o digitální informace přímo na obalu a většina spotřebitelů preferuje informace o recyklaci na obalech. Zároveň však méně než polovina lidí těmto symbolům na obalech skutečně rozumí. Mezi důležitá sdělení patří (dlouhodobě), že lidé si většinově nechtějí připlatit za udržitelnější obaly. Zároveň mají velkou důvěru ke značkám, že „problémy s obaly“ vyřeší. To je podle Miroslava Pašky na jednu stranu pozitivní, ale pokud se tak nestane, může přijít zklamání, které bude mít dopad na reputaci značek.

PPWR teď a tady a vývoj na obalovém trhu

Po přestávce prezentoval David Surý, vrchní ředitel sekce ochrany životního prostředí Ministerstva životního prostředí, hlavní cíle evropské legislativy PPWR, současný stav její implementace včetně připravovaných prováděcích (delegovaných) aktů a očekávaný dopad na české firmy v praxi. Zmínil např. přípravu metodiky a FAQ Evropské komise k PPWR nebo plánovanou výjimku ze 100% využití reuse fólií na palety a vázacích pásek. Delegovaný akt k této výjimce má být připraven do konce roku 2025, což poskytne firmám jasnější rámec pro přizpůsobení svých obalových procesů.

Dopolední panelová diskuse se zaměřila na budoucnost obalového průmyslu v kontextu digitalizace a regulací. Do debaty se zapojili zástupci firem a institucí, mezi nimi Stanislav Jindra (Škoda Auto), Vojtěch Rosina (Avery Dennison), Jaroslav Vodáček (Tesco Czech Republic), David Surý (Ministerstvo životního prostředí) a Petr Kaczor (Thimm), přičemž moderátorem byl Stanislav Břeň (Svět balení). Diskutující se věnovali aktuálním tématům, jako jsou digitalizace procesů v obalovém průmyslu, zavádění digitálních nástrojů a automatizace, vliv těchto trendů na vývoj materiálů a recyklaci, náklady na digitální technologie či estetika obalů v souvislosti s udržitelností. Probíral se také potenciál využití umělé inteligence v oblasti návrhu obalů a její dopad na inovace v obalovém sektoru

Celá tisková zpráva.


Vyhledávání

Přihlášení k odběru Newsletteru

Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním zadaných osobních údajů za účelem posílání Newsletteru.
Odběr Newsletteru můžete kdykoliv odhlásit posláním žádosti na na info@grafie.cz, nebo použitím odhlašovacího odkazu v zápatí každého Newsletteru.

Pro redaktory

Máte zájem o některou z nabízených služeb? Potřebujete další informace?