• info@grafie.cz
  • 222 714 580

Tvorba produktového katalogu (4. díl)

V minulých dílech (mini)seriálu o tvorbě produktového katalogu jsme řešili přípravy, harmonogram, sdílení, fotografování, editaci i výběr snímků. Vyřešili jsme popisky, nadpisy, perexy a texty a skončili zlomem a tím finalizací první (pracovní) verze katalogu v elektronické podobě. Teď je před námi poslední fáze – dokončení a fyzická realizace. Svým způsobem sice máme to nejtěžší za sebou, nicméně stále je toho poměrně dost, co si musíme ohlídat (a co by se tím pádem dalo též pokazit). Takže hurá do cílové rovinky.

Korektury a úpravy
Skončili jsme uložením hotového katalogu (zatím jen v digitální podobě) na chvíli „k ledu”, aby se nám „uležel”. Tato fáze je důležitá, neboť tím získáme odstup (doteď jsme se věnovali katalogu intenzivně, tudíž jej známe nazpaměť a snadno tak přehlédneme chyby).

Nyní vše pečlivě zkontrolujeme – nadpisy, popisky, texty a obrázky, event. reklamní banery, loga atd. Je-li třeba ještě něco upravit, změnit, konejme nyní! Zároveň je ta správná chvíle dát náhled katalogu všem relevantním osobám (produkční, partner, klient ap.). Jsme-li hotovi s obsahovou korekturou, následuje korektura gramatická. Musí být vychytány všechny překlepy, interpunkční znaménka, správný slovosled a případné pravopisné chyby. Na korektury je dobré si katalog vytisknout – stačí na obyčejné kancelářské tiskárně (kvalita tisku zatím není podstatná).

Kontrolní nátisk
V této fázi již přechází náš katalog do procesu výroby – tiskárny. Nejprve by měl proběhnout kontrolní nátisk, kde ještě lecos můžeme doladit. Kontrolní nátisk nám ukáže, jaký bude katalog ve finálním tisku – jak budou vypadat barvy, grafika, loga a banery. Samozřejmě ve vztahu ke konkrétnímu papíru, na nějž budeme tisknout (možno tedy simulovat různé typy povrchů – křídový papír, matný, lesklý papír, perleťový, saténový atp.). Kontrolní nátisk se provádí na malonákladovém nátiskovém zařízení (v případě produktu s fotografiemi je logickou volbou inkjet), přesná kalibrace zařízení a ICC profilů pro jednotlivá média je zde naprostou nutností (a měla by být samozřejmostí).

A jdeme do finále
Po kontrolním nátisku je poslední šance něco změnit. Poslední kontrola všech parametrů (co byly definovány již v úvodu) ohledně použitých materialů, (papíru), desek katalogu (měkké, tvrdé, extra lesklé ap.), počtu stran a dokončovacích prací (vazba katalogu). Jakmile dáte finálnímu tisku zelenou, rozjedete tím proces, který už nelze zastavit, takže si ještě jednou projděte další záležitosti jako: počet vytištěných kusů (1000, 5000, 100 000 ks), použitá tisková technologie (klasický ofset, digitální tisk), počet a velikost stránek atp. Zlaté pravidlo: „Dvakrát měř, jednou řež” zde platí dvojnásob! Pokud vše sedí, už nám nic nebrání spustit finální fázi tisku, takže, jdeme na to?!

Veni, vidi, vici
Sláva! Držíme v ruce vzorek našeho nového katalogu, tělo zaplavují endorfiny – hřeje nás skvělý pocit dobře odvedené práce. Nyní si můžeme zhluboka oddechnout, nadšeně listujeme katalogem a kocháme se úžasným dílem, jež jsme vytvořili. Čeká nás ještě jeden úkol, který nadšení možná lehce rozčeří. V tiskárně máme několik plně naložených palet, které je třeba „stáhnout”. Zde se naplno projeví (nebo také ne) kvalitní práce naší produkce/obchodního oddělení, které zajisté předem domluvilo přímý rozvoz k distributorům (v opačném případě
musíme mít katalog kde uskladnit, než jej pošleme do světa).

Za tvorbou produktových katalogů (ale také časopisů, novin a vlastně libovolných tiskovin) stojí spousta mravenčí práce, která z velké části není vidět. Čtenář – laik hodnotí podle jediného (subjektivního) kritéria: „líbí/nelíbí”. Z tohoto pohledu je tedy klíčová volba materiálů, kvalitní sazba, hezké fotografie a dobře napsané texty. Bez důkladné přípravy, perfektně vypracovaného projektu a důsledné kontroly by však nic z toho nebylo možné.

Autor: Martin Hájek

Předchozí díl

Komentovat

Máte zájem o některou z nabízených služeb? Potřebujete další informace?

Translate »